2013-09-15

Dallas Star

   Dallas Star ska ha serverats som signaturdrink på Trader Vic's i, ja, Dallas under dess uppståndelse 2007-2010. Idag tycks receptet ha kommit vilse i en uppsjö av andra cocktails med liknande namn. Jag fann det av en slump och gjorde lördagsnöje av det.
   Den som förväntar sig en uppkäftig tequiladrink av tex-mexprägel gör en Margarita istället. Dallas Star är en modern tikiblandning som visar sig vara förbluffande rund och söt, med ananas och kokos som huvudsmaker och friska tendenser genom myntan. Jag hittar inte riktigt tequilan i mixen, men jag tänker att den måste fylla en funktion även om jag inte känner det. Någon kan säkert tycka den är för söt, men med tanke på agavesirapens neutrala smak borde sötman gå att reglera både nedåt och uppåt utan att det påverkar helheten för mycket.
  Jag ser Dallas Star som en snäll och god allrounddrink som blir bra att bjuda gäster på. Den är helt enkelt lite för trevlig för att falla i glömska.


Dallas Star

en skiva ananas
tre stora myntablad
5 cl tequila
4 cl Malibu
1 cl blå Curaçao
juice av en hel  lime
2 cl agavesirap

Halvera ananasskivan och skär bort skalet och stammen. Lägg bitarna i en shaker tillsammans med myntan och muddla ordentligt. Fyll på med övriga ingredienser och skaka kraftigt med is. Sila lite slarvig, så att lite fruktkött följer med, över isbitar i ett tumblerglas. Vänd shakern några gånger under silningen för att få ut så mycket vätska som möjligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...