2013-09-19

Fruktstund: Ananas


  Jag hyser en uttalad hatkärlek till ananasen. Jag är fullkomligt förälskad i ananasens uppenbarelse. Den är helt bisarr. Den ser inte klok ut med sitt skrovliga huvud och sin spretiga frisyr. Ananasen är en rolig frukt och att låta den stå framme och bara vara knäpp är en stämningshöjare i köket. Men jag äter inte ananas. Inte i fruktsallad, inte till glass, inte på pizza och absolut inte rakt av. Jag har aldrig tyckt att den smakar bra.
  På senaste tiden har jag dock kanske börjat försonas med den märkliga frukten, och mer än att tycka den smakar illa så tycker jag att den smakar konstigt. Ja, den smakar ananas. Men så förmedlar den också en så exotisk känsla att jag ändå vill ha smaken där - fast med måtta. 
  Ananas härstammar från Bolivia och Brasilien, men den vi köper i Sverige är oftast odlad i Centralamerika. Man ska vara medveten om att odlingen kräver stora mängder bekämpningsmedel och långa transportsträckor. Tyvärr har jag aldrig sett en ekologisk ananas i mina lokala fruktdiskar.



Bra naturtrogen ananasjuice.
  I det här landet brukar vi ananas i tre huvudsakliga former: färsk, juice och konserv. Den sistnämnda får mig att rygga tillbaka på samma sätt som en annan reagerar på en burk surströmming. Den konserverade varianten bör inte användas i cocktails. Annars är är ananasen essentiell i tropiska drinkar. Det är fullt möjligt att pressa saften ur en ananas i en vanlig citruspress. Att muddla eller mixa fruktköttet och pressa genom en sil är en annan variant, eller så släpar man fram sitt odjur till råsaftcentrifug. Det beror på hur mycket man orkar bråka för dom kanske 8 cl juice som drinken kräver.
Dålig juice av nyansen "sankmark".
  Så jo, jag köper färdig juice. Och det är helt okej att göra så  om man har två saker i minnet: det ska vara ren ananasjuice, inte mulitivitamindryck med 99 andra frukter på förpackningen, och den ska vara osötad. Man vill ju att produkten ska efterlikna den färska varan så mycket som möjligt. Fontana producerar ett prisvärt alternativ som åtminstone ser skapligt nypressad ut. Ett par droppar citron i mätglaset kan dämpa den där lite överdrivna smaken som dom flesta köpta juicer har. Smakar den fortfarande för dominant kan man minska mängden något och ersätta med något syrligare, till exempel Sweet & Sour Mix (en lag av lime och citron, så ställ tillbaka thaisåsen!).

  När man garnerar med ananas är det mest den egna fantasin som sätter gränserna. En liten bit på en drinkpinne, en redig skiva på kanten  eller hela toppen nedtryckt i glaset - allt är tillåtet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...