2013-09-26

Fruktstund: Plommon


  Det bästa med plommon är att dom finns att palla i varannan trädgård på sensommaren. Men eftersom att jag i år har haft lite svårt att fatta när sommaren slutade och hösten tog vid så var säsongen redan över när jag ringde Granny och tänkte plundra hennes träd. Det slutade med att jag fick känna mig som både en idiot och miljöskurk när jag stod i kassan och skulle betala för ett litet plasttråg med italienska plommon. Om jag bara hade varit ute en vecka tidigare... Men frukterna var saftiga och goda, och det var trots allt första gången i mitt liv som ett par plommon kostat mig pengar. 
 Plommon i ojäst form är kanske inte den vanligaste drinkingrediensen.  Däremot att dom fantastiska att att göra en enkel kompott eller marmelad på, eller lägga in och äta till glass. Eller så gör man som jag, om jag nu inte hade varit så trög i år, en chutney kryddad med kanel och chili att ha till fläskkött och massa gräddsås. Men framför allt är plommon smaskigast att plocka upp direkt från gräsmattan och tugga i sig au naturel. Alla som tycker plommon är lite för gott känner dessutom till dess smörjande effekt på matsmältningssystemet. Men det är ju en annan och ganska osmaklig historia. 



Plum Prosecco

ett plommon
1 tsk florsocker
1 msk vatten
kall Prosecco

Hacka plommonet i mindre bitar och avlägsna kärnan. Mixa tillsammans med florsocker och vatten till en jämn massa och fördela i två champagneglas. Fyll upp med väl kyld Prosecco.

(Recept från Food Network)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...