2013-10-11

Fruktstund: Äpplen

  Du gillar äpplen. Det måste du göra för jag har aldrig träffat en människa som inte äter äpplen i någon form alls (och som inte är allergisk förstås). Själv får jag sällan riktiga äppelcravings och dom gånger jag vill ha ett rent äpple har jag inga problem att betala pengar för ett stort och blankt grönt sådant, men just nu bågnar träden därute av små buckliga frukter som inte kostar något. Och allt man kan plocka själv ska man ju ta vara på. I söndags cyklade jag och sambon ut på äppeljakt. Två av hållplatserna bar inte mycket till skörd, men det tredje trädet var fullt av fina röda äpplen. Dessa satt kvar på sina grenar allra högst upp och lyckan var fullkomlig när jag fick apa mig upp i trädkronan. Sambon, som stod nedanför för att fånga fallande frukt, klarade sig med livet i behåll när en hel släppte och vi fick ihop mycket mer än tillräckligt med äpplen för den tilltänkta pajen. 
  Det verkar faktiskt inte finnas några begränsningar för vad man kan göra av äpplen. Mos, kompott, kräm och gelé eller paj, muffins och kakor i alla tänkbara varianter är några exempel. Man ha dom i salladen eller bokstavligen i maten (typ upptryckta i en anka). När det kommer äpplen i flytande form hittar vi även där ett brett spann med allt ifrån koncentrerad juice för fyra spänn till dyr calvados, och däremellan finns sånt som must och cider, likörer, applejack och snorgröna mixer med tvivelaktig halt av äkta vara. Även färska äpplen kan användas i cocktails, men oavsett om det är som ingrediens eller dekoration bör man komma ihåg att dom oxiderar snabbt och ger ett brunt och otrevligt intryck. Lite citronsyra behövs alltid för att hejda den här processen lite.
  Plocka dina äpplen medan dom är gratis, experimentera och ha kul. Av frukterna vi har kvar hemma blir det nog en paj även denna söndag. Äppelpaj som simmar i vaniljsås är kanske det bästa som finns.


Sinister Cider

ett urkärnat äpple
½ lime
6 cl vodka
3 cl äppelcider
3 cl lönnsirap
soda

Dela äpplet och limen i småbitar och muddla i en shaker. Häll över vodka, äppelcider och lönnsirap och fyll upp med is. Skaka i en minut och sila upp i ett martiniglas. Toppa med en skvätt soda.

(Recept från Martha Stewart.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...