2013-12-30

Slutet på det nya året

  Hur var 2013? Hur smakade det och hur lät det? Vilka kändisar dog? Var var jag egentligen?
  2013 skrivs nog in i historieböckerna som året vi firade påsk under kärnvapenhot, pulled pork fick fredagsmysarna att slå knut på sig själv och Vatikanen ansåg att man ligger inom ramen för yngre förmåga vid 77-års ålder. För egen del var det ett snurrigt och hektiskt år i konstant rörelse. Vi kanske kan säga att det var ett utvecklingsår, men jag hoppas ändå på ett mer tillbakalutat 2014.
 Men nu över till bubblorna. Nyårsdrinkarna har mer eller mindre pressats fram. Jag vaknade upp ur juldimmorna och kom på att det är faktiskt EN TILL högtid på gång. I år igen! Jag älskar egentligen nyårsafton, men i år la jag så mycket fokus på julen att jag helt försummat vad som brukade vara min favorithelg. Vad ska jag ha på mig? Den frågan kunde inte Imbibe Magazine hjälpa mig med, men jag hittade en fin bubbelcockail där. Northern Lights har, som namnet antyder, smaker från våra egna landskap och om man justerar sockerlagen efter tranbärssåsen, så att det inte blir för sliskigt, så blir den en perfekt uppstart precis i början av kvällen. Den andra drinken är en sorts vidare utveckling av Black Manhattan, och därigenom har den fått sitt namn som till och med jag själv tycker är urtöntigt, men vadå, vi knyter ju ihop 2013 här och resan till New York var faktiskt årets näst bästa händelse (nummer ett var att bli kattfarsa). 
  Jag vet att vi kallar sånt här champagnedrinkar, men kom igen... du blandar ut det. Så ta det lugnt, välj ditt favvomousserande och spar det där kostsamma till tolvslaget istället. 
  Vi ses 2014 och lämnar helgerna bakom oss.



Northern Lights

3 cl gin
1½ cl citronjuice
½-1½ cl sockerlag
2 tsk tranbärssås
2 stänk Angostura Bitters
6 cl mousserande vin

Skaka alla ingredienser, utom vinet, med is. Dubbelsila ner i ett champagneglas och toppa med mousserande vin. 

(Recept från Imbibe Magazine.)








NY Skyline

2 cl bourbon
2 cl apelsinjuice
1 cl Punt e Mes
2 stänk Orange Bitters
mousserande vin

Skaka alla ingredienser, utom vinet, med is och sila ner i ett champagneglas. Fyll upp med mousserande vin.

(Eget recept.)




Och så årets låt förstås.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...