2014-01-31

Janvier Cocktail



Hur jävlig var januari egentligen? Ja, den var väl medeljävlig i år. Bara ett par timmar efter att jag skrev om hur grå januari var blev allting väldigt vitt istället. Man är lika oförberedd som året innan. Snö? I Sverige?! Men bortsett från snöoväder och att jag är en idiot som ger mig ut och cyklar i det varje dag så har januari gått att överleva den här gången också.
Och vad passar bättre på den sista kvällen av årets första månad än att komponera januaris egen romdrink för att säga att vad som än hände så är det förlåtet? I min Janvier Cocktail delar säsongens mest omtyckta frukt, clementinen, huvudroll med rommen. Portvin och kryddpeppar bidrar med välbehövlig värme från bakgrunden i en annars kylig vinterdrink. Att jag använde Toz Gold här var helt enkelt för att jag ville göra slut på sista slurken som fanns kvar i flaskan och det blev en fullträff! Toz finns att beställa på Systembolaget, men jag tänker att Plantation Barbados kan agera ersättare om man vill ha något direkt från hyllorna. Bittermens 'Elemakule Tiki Bitters går däremot inte alls att köpa i Sverige. Tyvärr. Om du inte har dessa mirakeldroppar hemma - skippa bitters den här gången istället för att kompromissa med vanlig Angostura.


Janvier Cocktail

4 cl Toz Rum Gold
4 cl clementinjuice
1 cl limejuice
1 cl tawny port
1 cl pimento dram
2 stänk 'Elemakule Tiki Bitters

Skaka samtliga ingredienser med is och sila ner i ett kylt cocktailglas. Garnera med clementinskal. 

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...