2014-01-27

The Lei (eller "Vad jag inte gjorde på nyårsafton")

Jag kände mig ambitiös när jag skulle göra min nyårsdrink. Så ambitiös att jag beställde hem en ordentlig påse torkade hibiskusblommor till till drinken som skulle vara fruktig, blommig och bubblig. Den skulle vara som en nött nyårsklyscha och samtidigt helt anti-nyår. Sen dog idén. Drinken blandades aldrig och hibiskusblommorna blev en köksinredningsdetalj i en liten glasburk istället.
Men i helgen, nästan en månad försent, gjorde jag min inte-så-mycket-nyårsdrink. Den innehåller rom, men den har medvetet inget riktigt tikidjup utan är mer en traditionellt chic nyårsbubbelgrej med en tydligt icke-säsongsbetonad tropisk twist. Eller är det en tropisk drink med nyårstwist att dricka mitt i högsommaren för att man saknar vintern av någon anledning jag inte förstår? Den funkar nog året om faktiskt, men först måste man börja med att koka syrup.

Hibiskussyrup

1½ dl vatten
ca ½ dl torkade hibiskusblommor, löst packade
1 dl strösocker

Koka upp vattnet med blommorna. Ta bort från värmen och låt svalna under lock. Sila av blommorna och blanda vätskan med socker i en kastrull. Koka upp på nytt och rör om tills sockret löst sig. Låt svalna, häll upp i glasburk och förvara i kylskåp i upp till två veckor.

Vid tillagning kommer du känna en doft som inte är helt olik varm nyponsoppa, men ta det lugnt och börja inte fundera på att köpa hem mandelbiskvier - det är inte vad din färdiga syrup kommer att smaka. Hibiskusblad är lätt syrliga och inte så tungt blommiga som man kan tro. Du kan använda några fler blad än vad det sunda förnuftet säger utan att det kommer smaka som din farmors eau-de-toilette. Det går dock inte att säga exakt hur mycket hibiskus du ska använda till denna syrup. Det hänger på bladens storlek och styrka, samt hur luftigt packade dom är. Koka upp igen med mer blommor om smaken inte är tillräcklig, eller med mer vatten om det smakar alldeles för mycket krukväxt. Men, till skillnad från en vanlig sockerlag, håll dig till något mindre socker i förhållande till vattnet. Och när du har fått till en syrup som är klart blommig och lite sötsyrlig, då kan du blanda nyårsdrinken som inte är någon nyårsdrink.


The Lei

3 cl Havana Club Añejo 3 Años
2 cl ananasjuice
2 cl hibiskussyrup
2 cl limejuice
1 cl Absolut Hibiskus
Prosecco

Skaka alla ingredienser, utom prosecco, med is och sila ner i ett rymligt champagneglas. Fyll upp med väl kyld prosecco.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...