2014-03-15

Aurora Bora Borealis


Det är ungefär tre månader sedan vi senast gjorde en tikidrink på Kitchen Shamanism och det är faktiskt inte okej. Så nu gör vi en tikidrink. 
Aurora Bora vad? Receptet kommer från Jeff Berrys gömmor och namnet ska syfta på den latinska benämningen för norrsken och ön Bora Bora i Franska Polynesien. Mitt första försök med den här drinken var en genuin flopp. Det berodde inte på att det skulle vara en dålig drink utan mer för att jag har problem att hitta bra kokosgrädde i mina kvarter. Jag tänker återkomma till mina missöden med kokos i dagarna, men just nu nöjer vi oss med att säga att mitt andra försök med Aurora Bora Borealis var betydligt mer lyckosamt. Även om den ger ett tungt intryck vid första anblick så är den förvånansvärt uppfriskande och fräsch. Enligt tikistandard är det självklart mycket rom i förhållande till dom övriga komponenterna, men herregud så lätt en sån här kommer slinka ner en varm sommardag. 
Proportionerna blev inte helt trogna originalet i översättningen till centiliter, men jag tycker att det funkar fint ändå. Framtida modifieringar kommer vara att skvätta på lite extra orgeat och använda en ljus rom med lite mer slagkraft än gamle Bacardi. Och ja, det är en drink som bara skriker efter en klunk ananasjuice, men spar det till den vanliga coladan istället. Det är upplyftande att få dricka en kokosdrink som smakar så rent som den här med det långa konstiga namnet.


Aurora Bora Borealis

3 cl ljus rom
3 cl mörk rom
2 cl kokosgrädde
1½ cl limejuice
1 cl apelsinjuice
1 tsk orgeat

Mixa alla ingredienser med en rågad deciliter krossad is på låg hastighet i ca 15 sekunder. Häll över i ett rymligt cocktailglas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...