2014-06-02

Donkey Rhubarb


















Om man bor i lägenhet kanske man inte precis odlar rabarber i balkonglådorna och då är man tacksam för generösa husägare som mer än gärna skänker bort monsterstjälkarna dom bara vill spy på i sina trädgårdar. Den här historien börjar med att min sambo kommer hem från jobbet med en kasse rabarber och vill inte ha någon smulpaj. Hur en människa inte kan vara sugen på rabarberpaj är obegripligt för mig, men så var fallet och jag fick ett uppdrag att göra en drink av rabarberna istället. 
Jag var också säker på min sak: det skulle inte bli någon tillbakalutad verandasippare utan jag ville ta rabarbern ut på playan. Och ur gnistorna av det kärleksfulla mötet mellan en klassisk vårprimör och en saftig beachdrink föddes Donkey Rhubarb.
Först måste man ta plats vid spisen och koka en syrup som jag inte riktigt vågar kalla syrup. Den är inte trögflytande och supersöt, utan mer som en väldigt lite utspädd saft, för jag ville inte förlora allt det där toksura som är rabarberns signum. Spriten? Bacardi-O gör helt enkelt jobbet när det gäller fruktiga törstsläckare och det är just frukten som spelar roll här (även om rabarbern är allmänt accepterad som grönsak).

Rabarbermix

3 stora rabarberstjälkar
1½ dl strösocker
1½ dl vatten

Skiva rabarbern tunt och lägg i en rymlig glasburk. Stöt rabarbern med en muddler eller annat verktyg. Försök få ut så mycket saft som möjligt. Värm upp vatten och socker i en kastrull. Rör om tills sockret löst upp sig och slå den varma sockerlagen över rabarberna. Förslut burken och ställ i kylskåp över natten. Sila lagen genom en finmaskig sil (använd muddlern igen för att pressa ut det sista av vätskan) och häll upp i en ren glasflaska. Förvara i kylskåp.

Nej, jag har ingen aning om hur länge blandningen håller sig fräsch, men jag gissar på att den bör användas inom två veckor. Now, shake this baby up. 



Donkey Rhubarb

6 cl Bacardi Superior
6 cl rabarbermix
½ passionsfrukt
2 cl limejuice
1 cl citronjuice
1½ cl sloe gin
1 stänk Angostura Bitter
6 cl sodavatten

Skrapa kärnorna ur passionsfrukten och lägg dom i botten av en shaker. Häll i resterande ingredienser utom sodavattnet. Fyll med is och skaka. Sila över krossad i ett highballglas och toppa med sodavatten. Garnera med citronmeliss och en bastant rabarberstjälk. 

(Eget recept.)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...