2014-06-19

Gulls Just Wanna Have Fun


Den lilla referensen till fiskmåsar slank med bara för att dom är skitjobbiga men det är inte sommar utan gaphalsarna. För övrigt är namnet mäktigare än själva drinken. Till midsommar ville jag göra något som bara var banalt och anspråkslöst. 
Men låt oss prata om vodka först. Jag uppskattar vodkadrinkar när det är annat än spriten som ska sticka ut, men jag hatar att köpa vodka. Jag väljer alltid den billigaste. För vad är bra eller dålig vodka? Vad är bra eller dålig etanol? Jag har ingen aning. Men Seriously Vodka från svenska Facile var en helt ny upplevelse för mig. Även om det inte finns några nyanser att tala om så vinner den på att smaka kristallklart. Som färskt 40-procentigt källvatten. Seriously kommer seriously bli mitt nya förstahandsval när det ska handlas karaktärslös bassprit.
Gulls Just Wanna Have Fun smakar som man väntar sig när man sett flaskorna och blir en bra matsmältare till aftonen. Söt med mycket citron, fast inte ett dugg sur, och bitterstänken kryddar diskret med kamomill. Eftersom att det är en rörd cocktail får en en elegant och härlig lyster, och just som du beundrar den graciösa uppenbarelsen hoppar den upp och biter dig i näsan. Den är dunderstark och bränner till på nervägen, men om kvällen bjuder på traditionellt midsommarväder behöver vi å andra sidan all värme vi kan få.
Och från mig till alla läsare: ha en trevlig midsommar. Båda två. 


Gulls Just Wanna Have Fun

4 cl Facile Seriously Vodka
3 cl limoncello
3 stänk Bittermens Boston Bittahs

Rör alla ingredienser med is och sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med en jordgubbe.

(Eget recept.)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...