2014-08-02

Fruktstund: Hallon

Ja. Hallonet är en frukt. En väldigt pytteliten frukt och det är helt okej att kalla den bär. Jag tror inte att hallon behöver beskrivas närmare för någon. Poängen med den här fruktstunden är snarare att påminna om att det är i detta nu som hallonen ska ätas.
Det går att köpa sig bra odlade hallon för en onödigt dyr peng under sommaren om måste ha just stora, rosa och relativt maskfria bär, men den som kan koppla bort sitt estetiska sinne, och främst vill åt smaken, har sällan långt till närmsta skogshallonbuskage.
Jag är torsk på självplock och har ett "hemligt" hallonställe som jag försöker besöka varje sommar. På grund av torkan fanns det dock i år inte en levande buske kvar när jag kom dit, så jag fick söka mig till dom mer uppenbara hallonställena utmed cykelvägarnas skuggpartier. Dom bästa bären frodas längst in i snåren tillsammans med brännässlor och mängder av insekter. Jag är en sån människa som blir panikslagen så fort en geting hörs i närheten, så man kan säga att hallonplocket inte blev årets fridfullaste stund.
Hallon förknippas kanske inte med "findrinkar", men om vi inte tar oss själva på så stort allvar för en stund så är det bara att erkänna att dom förmedlar sommar på ett härligt friskt och lagom sött vis. Muddlade i smashdrinkar eller bara pureade med bubbelvin - med hallon kommer man långt på enkla medel. Det går också att göra en fint röd syrup på bären som kan användas som ett alternativ till grenadine.
Importhallon under resten av året ska undvikas. Frysta bär är i så fall bättre. Men framför allt: Just nu, i månadsskiftet juli-augusti, finns det utsökta vildhallon i vartannat dike. Det följer med någon äcklig spindel och ett par larver, men se det som lite proteinberikning i drinken. Eller sylten, för all del.


Raspberry Mojito

½-1 dl färska hallon (efter smak)
en näve myntablad
5 cl vit rom
2 cl limejuice
2 cl sockerlag
6 cl sodavatten

Muddla mynta och hallon i ett tumblerglas. Häll över rom, limejuice och sockerlag. Fyll upp med krossad is. Rör om hastigt och toppa med sodavatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...