2014-08-10

Sombre Reptile


















Snabbdrinkar, som improviserats i desperation för att det är ont om tid eller för att jag behöver göra mig av med något som riskerar att förfaras, hamnar sällan på bloggen. Men i det här fallet blev det så bra att jag måste ge drinken ett namn och skriva några rader om den. Sombre Reptile kom till när det var bråttom till en kräftskiva och jag hade en ledsen grapefrukt som var på väg att halvruttna. 
För ett tag sen köpte jag en flaska Wray & Nephew White Overproof  för att jag läst att den ska vara en flitig utsugare av smaker i egna inläggningar och särskilt lämplig att göra falernum på. Annars fattade jag inte riktigt vad jag skulle göra med den, för det är inte en jättetrevlig upplevelse att skruva av korken på Jamaicas populäraste vita rom. Den är knappast en sipprom och absolut ingen sniffrom. Den luktar skarpt och märkligt. Smaken är dock bättre. På hela 63 procents alkoholhalt finns det naturligtvis en redig bränna, men också fina distinkta vaniljtoner. 
Wray & Nephew visar vara utmärkt att mixa med grapefrukt. Övriga ingredienser tillsätts med diskreta mått för att ge karaktär utan att kväva vaniljtonerna och alkoholbrännan jämnas ut till att vara värmande istället för svidande. Ser drinken futtig ut? Med en så stark rom räcker två små centiliter lång väg. Och så känns det sofistikerat att servera den som en enkel on the rocks-cocktail.


Sombre Reptile

2 cl Wray & Nephew White Overproof
2 cl grapefruktjuice
1 tsk limejuice
1 tsk falernum
1 tsk orgeat

Skaka hastigt med is och dubbelsila över iskuber i ett whiskyglas.

(Eget recept.)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...