2014-10-08

Carolina Cooler


















Jag har en begagnad t-shirt. Eller jag har väldigt många, men just den här är liksom Thee Vintage T-shirt. Jag tror jag köpte den 2005. Trycket är blekt och tyget så mjukt och urtvättat att det nästan är genomskinligt. For peach's sake... you're gonna love South Carolina, lyder texten ovanför ett par biffiga persikor. Tröjan ligger sedan en tid i garderobsmörkret och väntar på nya xs-dagar, men den dykte upp i huvudet när jag försökte komma på något att göra av en konstig majswhiskey.
Mellow Corn smakar till viss del som man väntar sig av en amerikansk whiskey, men är torrare än bourbon och snällare än rye och har en ljus profil som är sjukt len för en sprit på 50 procents alkoholhalt. Den är helt okej att sippa solo och du kommer bli påmind om att du dricker en majsprodukt för nog fan finns det en touch av popcorn här. Men det är sin enkelhet som Mellow Corn vinner mest på och gör den till en utmärkt longdrinkbas.
Åter till frukten. Min likör från italienska Pallini smakar mycket persika och ganska lite socker. Hittar du en sötare persikolikör kanske du ska dra ner på sockerlagen eller utesluta den helt. Trots det långa formatet ska Carolina Cooler kännas rustik. Fruktsmakerna spelar fint mot ingefäran som ger lite strävhet och hindrar drinken från att bli översötad. Whiskeybasen ligger i bakgrunden och befäster den lantliga känslan. Har du redan en hammock, ett lapptäcke och en banjo är det bara den här drinken som fattas.


Carolina Cooler

5 cl Mellow Corn
4 cl persikolikör
2 cl citronjuice
2 cl apelsinjuice
1½ cl sockerlag
2 stänk Regan's No. 6
6 cl ginger beer

Skaka allt utom ginger beer med is och sila över iskuber i ett collinsglas. Toppa med med kyld ginger beer och garnera med en citronklyfta.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...