2014-12-23

Festive Friends












Dan' före dopparedan' - and I'm not really feeling it.
Att julafton startar om ett par timmar har nästan gått mig förbi. Beror det på plusgraderna? Att jag jobbar hela morgondagen? Eller att Samuel Adams Winter Lager inte finns på det lokala Systembolaget i år? Oavsett orsak tipsar köket om en hastig uppesittardrink för den som inte hittat stämningen eller bara känner sig sjuk stressad så här i slutfixet.
Becherovka är bittern som smakar pepparkaka. Mitt första möte med den tjeckiska kultdrycken, när jag var ungefär 20 år, var en total katastrof som jag inte tänker gå in närmare på. Men nu är allt förlåtet och med Festive Friends parar vi ihop Becherovka med en lika del ägglikör. Summan blir ett slags eggnog-på-låtsas som är liten och söt, krämig och kryddig - och smakar mycket jul. Precis vad som behövs just nu.
Nu går jag och drar täcket över huvudet och hoppas på att vakna i den värsta Disneypastisch av holiday spirit. Vare sig känslan infinner sig eller ej så vill jag önska dig som läser detta en utomordentligt härlig julhelg.


Festive Friends

4 cl Becherovka
4 cl Advocaat
1½ tsk sirap
2 stänk Angostura Bitters

Skaka med is och sila upp i ett kylt cocktailglas.

(Eget recept.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...