2015-04-03

Southern Cross



Hey guys! Bloggflödet har varit trögt ett tag nu. Jag kan komma på ett hundratal bortförklaringar till varför det blivit så. Jag har ett jobb att sköta och det är ett heltidsarbete att vara tvåkattspappa och jag har förlorat mig helt i kaktusodlingar och inredningsmagasin och så vidare. Men nu när vi träder in i ännu en högtid ska jag försöka få lite nytändning på bloggandet. 
Det är långfredag och jag ville ungefär som förra året göra en drink med lite pseudoreligiösa kopplingar. Första gången jag såg receptet till den obskyra Southern Cross var bland Wikitenders tikidrinkar. Enligt landsmän A Mountain of Crushed Ice och Trader Magnus går drinken att spåra via en svensk receptsamling av Elsa af Trolle från 1927 till punchboken The Flying Bowl från slutet av 1800-talet. Det är alltså pre-tiki, pre-prohibition och pre-det-mesta.
Jag blev nästan katatonisk över hur jag skulle centiliteranpassa måtten i Southern Cross. Det var stänk hit och tredjedelar dit, juice från en lime av okänd storlek och en sked socker (barsked eller soppslev?). Dessutom skulle basen bestå av St. Criox rum - alltså Cruzan - som är omöjlig att komma över här. Men med lite sunt förnuft och Plantation Barbados som ersättarrom blev balansen i drinken helt acceptabel.
Är den något att hänga i påskriset då? Man tippar inte av stolen precis, men det är en god och petit cocktail som inte helt överraskande påminner om Between the Sheets. Och jag gillar mixen av rom och brandy. Men alltså, Southern Cross... sug på namnet en stund. Southern Cross.


Southern Cross

3 cl Plantation Barbados
1½ cl brandy
2 cl limejuice
1 rågad tsk socker
1 tsk orange curaçao
1 tsk mineralvatten

Blanda alla ingredienser i en shaker och rör med en barsked tills sockret är upplöst. Tillsätt krossad is och rör om ordentligt igen. Sila upp i ett kylt cocktailglas.

(Recept från Wikitender.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...