2015-06-18

Midsummer Daiquiri



Midsummer Daiquiri! Vilket namn! Det ligger en sådan oerhörd kreativitet bakom det att jag förväntar mig något slags pris. 
Nä. Så här är det: Vid den här tiden på året börjar jag vanligtvis planera inför jul. Jag brukar ligga några steg före när det gäller helgförberedelser (det är också dom enda gångerna jag ligger några steg före - att planera så jag kommer iväg snabbt och smidigt till jobbet på morgonen är desto svårare). Men nu hade jag, fram till i förrgår, i stort sett glömt bort midsommar. Eller inte glömt att det är en röd dag i almanackan, utan mer att den på något sätt ska firas och uppmärksammas. Så midsommardrinken 2015 kastades ihop i all hast. Men vad gör det när den är så god? Och jag menar svingod.
Det är en daiquiriversion av Strawberry Basil Smash som har fått lite extra säsongsbetonad smak av rabarber. Visserligen inte en drink där man talar om komplexitet, men smakerna flyter samman på en så friskt och naturligt sätt att det är som att ställa sig på huvudet i en svensk sommarrabatt. Men något fyndigt namn hann jag inte tänka ut.
Glad midsommar därute i spöregnet!


Midsummer Daiquiri

5 stora basilikablad
1 medelstor jordgubbe
5 cl ljus rom av valfri sort
3 cl rabarbersyrup
2½ cl limejuice

Muddla jordgubben och basilikan i en shaker. Tillsätt övriga ingredienser och skaka med is. Dubbelsila ner i ett kylt cocktailglas. Garnera med en jordgubbe.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...