2015-07-20

Puffer Fish



För någon vecka sen fick jag hem den nya boken Tiki Drinks av paret bakom Modern Tiki. Istället för att vara ännu en round-up av inte alltid genomförbara Beachcomberdrinkar och andra mid century-original (även om några stycken finns där) så är boken främst samling helt färska recept som är enkla att följa och med ingredienser som vem som helst kan komma över - utan att drinken som hantverk går förlorad. Jag kan visserligen tycka att många av recepten verkar för söta, men det har med min personliga smak att göra. Boken är full färgglada bilder, klatschiga namn och osnobbig känsla. Tiki Drinks inspirerar.
Första drinken att prova var Puffer Fish, mest för namnets skull och för att det typ är ett år sedan jag drack något med ginger beer. Och jag gillar den. Kombinationen av kryddor och rom har vi druckit hur många gånger som helt, men det är alltid uppfriskande att se hur den kan varieras in i oändlighet.
Jag kommer ha mycket kul med den här receptsamligen om jag skär ner på sockret lite.


Puffer Fish

6 cl guldrom (Appleton V/X här)
½ msk mörk jamaicansk rom 
1½ cl limejuice
1½ cl pimento dram
½ msk sockerlag
6 cl kyld ginger beer

Skaka allt, utom ginger beer, med is och sila över krossad is i ett dubbelt rocksglas. Toppa med ginger beer.

(Recept från Tiki Drinks, Nicole Weston & Robert Sharp, 2015.)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...