2015-08-15

Banana Boat Wreck



Bananer är svåra för att dom är så odiskreta. När man vill smaksätta något med banan är risken stor att det bara blir för roligt, för barnsligt och för bananigt. Men jag gillar banan och det gör du också. Så om vi försöker bete oss som vuxna människor med den här utskrattade frukten för en gångs skull... 
Om något är mindre subtilt än bananen själv så är det likören. Nu har jag erkänt tidigare i bloggen att jag inte bangar för en San Francisco, men det är också den enda bananlikördrink jag helt oironiskt uppskattat. Fram till nu.
I samband med senaste Mixology Monday skrev jag några rader den knallpulverstarka Gunroom Navy Rum som buteljerats på svenskt initiativ. Med hög alkoholhalt och frän karaktär jämnar den ut bananlikören i Banana Boat Wreck på ett fantastiskt vis. Banansmaken man eftersträvar är där utan att överskugga spritbasen och sliskigheten som man brukar få på köpet stannar på barnkalaset där den hör hemma. Det krävs inte ens mycket av den nämnda rommen för att uppnå den här balansen.
Gå bananas med värdigheten i behåll. (Och även råkar älska annars supersöta bananblandningar så är det helt okej. Det är ju din drink.)


Banana Boat Wreck

4 cl Gunroom Navy Rum
2 cl bananlikör
2 cl limejuice
1 cl råsockerlag
1 stänk Bitters, Old Men Papaya Bitters

Skaka med is och sila upp i ett kylt cocktailglas.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...