2015-09-08

Bitter Mai Tai



För drygt ett år sedan raljerade jag om Mai Tai-variationer och hur en Mai Tai inte ska vara. Och jag har inte ändrat mig i frågan. Mai Tai fortfarande en helig ko av rom, limejuice, orgeat, orange Curaçao och sockerlag. Alla drinkar som innehåller mer eller mindre än detta är... andra drinkar. Det här inlägget handlar mer om vad en Mai Tai ska heta
En enorm highball med lite rom begravd under apelsinjuice, Amaretto, multivitamindryck och grenadine har tappat alla kopplingar till originalet och ska för guds skull inte kallas Mai Tai. En drink som tydligt baserar sig på Trader Vic's gamla recept men har någon genomtänkt ingrediens extra eller utbytt är inte heller en Mai Tai - men det blir liksom legitimt att behålla namnet tillsammans med ett förklarande prefix. Ett försiktigt tillskott av fruktjuice kanske blir en Papaya Mai Tai och en drink med annan rom än det standardiserade jamaicansk/agricole-duon kan vara en Haitian Mai Tai. Och använder du blå curaçao blir det såklart en Blå Mai Tai, men snälla, gör det inte.
En Bitter Mai Tai är ett spännande sätt att dricka Campari och ett modernt sätt att dricka en Mai Tai-spinoff. Smakerna hoppar visserligen utanför tikiramen, men man känner att det är en klassiker i botten. Och vi får ha överseende med att den bryter mot grundregeln: En Mai Tai ska aldrig vara röd. Eller grisskär i mitt fall (min senaste orgeat fick en onormalt hög mandelhalt och jag kommer inte använda stavmixern igen).


Bitter Mai Tai

6 cl Campari
4 cl limejuice
3 cl Smith & Cross
3 cl orgeat
2 cl orange Curaçao

Skaka med is och sila över krossad is i ett dubbelt rocksglas. Garnera med mynta.

(Recept från Punch.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...