2015-11-29

Tiki Holiday Countdown: Nutty Like a Fruitcake



Comrades, ikväll börjar julen och kökets årliga Tiki Holiday Countdown. Och jag är mer pepp än någonsin.
Först ut på adventsschemat är en trevlig liten Mai Tai-inspirerad grogg som jag hittade hos Cocktail Virgin *ähum!* Slut, som i sin tur hade läst receptet bland helgdrinkarna i senaste pappersexet av Imbibe
Jag prenumererar inte på tidningen själv och vet inte om holiday i fallet med Nutty Like a Fruitcake syftar på julen eller på Thanksgiving som nyss ägde rum i staterna. Men namnet, den kryddiga smakprofilen och garneringen lutar ju ganska mycket åt jul. 
Sa jag Mai Tai? Ja, drinken börjar lite så med en välbekant blandning av mörk rom, orgeat och Curaçao, men där tar likheterna slut. En rad ingredienser, som aldrig skulle höra hemma i en  Mai Tai, följer i konstiga mått och vi landar i en sån där härligt varmkall kryddmix till cocktail som passar säsongen ypperligt. Kombinationen apelsin och kryddpeppar är särskilt fantastisk.
Nu kör vi jul in i väggen! Men först ska jag till Polen. Vi hörs!


Nutty Like a Fruitcake

4½ cl demerararom
1½ cl kryddad rom
3 cl apelsinjuice
2 cl orgeat
1½ cl citronjuice
1½ cl orange Curaçao
2 tsk pimento dram
1 stänk Angostura Bitters
färsk riven muskotnöt

Skaka allt, utom muskotnöten, med is och sila över krossad is i ett dubbelt rocksglas. Riv färsk muskotnöt över drinken och garnera med apelsin, kryddnejlikor och en kanelstång.

(Recept från Cocktail Virgin Slut.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...