2015-12-16

Hang an Ornament



Det är dags den första av flera spin-offs på våran Tiki Holiday Countdown, för jag har ett för stort antal drinkidéer jag vill förverkliga under den korta veckan fram till julafton. Hang an Ornament är en säsongstvist på Corn 'n Oil och låt oss börja med den känsliga frågan här...
Captain Morgan?! Men Kraken då??!!!!11, frågar sig kännaren när det kommer till valet av en svart kryddad rom. Kraken är grym, men jag har den inte hemma och trots kaptenens tveksamma rykte är Captain Morgan Black Spiced överraskande god. Och den hör hemma i just den här drinken eftersom att profilen ligger närmare Cruzan Black Strap - som används i en äkta Corn 'n Oil - än vad Kraken gör. 
Idén om cranberry falernum kommer från excellenta Feu de Vie och precis som The Muse of Doom kommer jag inte återge något särskilt recept, utan låta dig, min hypotetiska läsare, använda din egen bästa falernum. Men vilket recept du än startar med så lär du komma till en punkt där du behöver sockerlag - och den byter du ut mot tranbärssyrup. Tänk på att sötman varierar beroende på vilket falernumrecept du utgår ifrån, eller om du använder köpt eller hemlagad tranbärssyrup, och mängden limejuice i drinken måste justeras därefter.


Hang an Ornament

6 cl Captain Morgan Black Spiced
2 cl cranberry falernum
1 cl limejuice
2 stänk Dr. Heather Duncan's Christmas Bitters

Bygg drinken i ett tumblerglas fylld med krossad is och rör om.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...