2015-12-23

The Christmas Tree Ship



Om inte ens en timma är det jul. Det är helt sjukt. Jag tycker jag precis tog fram pyntkartongerna och snart är det över. Men det är bra julår. Trots att det är varmare än vår senaste midsommarafton, och att jag knappt kommer ihåg hur en snöflinga ser ut, har jag mer julfeeling än på flera år.
Vi ska ha en uppesittardrink och uppesittardrinkar ska vara snabba och enkla. The Christmas Tree Ship är en rum old fahioned som uppfyller dom kraven om vi kan ha överseende med en utlandsbeställning för rätt bitters.
En barbadosrom passar bra här. Det är så kraftig sötma i lönnsirap att det behövs en lite spritigare rom för att resultatet inte ska bli sliskigt. Men bästa i den här drinken är ändå det vackra mötet mellan hasselnöt och saffran som omfamnar rommen med härlig julvärme.
Nu ska jag spendera julhelgen på jobbet och först på annandagen tar jag mig en välförtjänt Sam Adam's Winter Lager. Och till alla två tre läsare: Ha en fantastikt julafton!


The Christmas Tree Ship

5 cl Doorly's 6 years
1½ cl Frangelico
1 tsk lönnsirap
3 stänk Bar Keep Saffron Bitters
1 strimma apelsinskal

Rör allt, utom apelsinen, med is och sila över två stora isbitar i ett whiskyglas. Kläm ut oljorna ur skalet över drinken. Släng skalet.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...