2015-12-06

Tiki Holiday Countdown: Winter Daiquiri



Jag är ingen mästerfotograf, men jag har i alla fall lärt mig att vägra använda blixt eller tända en lampa när jag ska ta en drinkbild. Vid den här tiden på året börjar dock det goda fönsterljuset avta vid 13-tiden och är helt obefintligt två timmar senare. Att kasta i sig en daiquiri mellan kaffekopparna i morse var helt klart en annorlunda upplevelse.
Men det var en god daiquiri och inget man blev kalasfull på. Precis som förra veckans adventsdrink hittade jag den på Cocktail Virgin Slut-bloggen och precis som förra veckans adventsdrink kommer den från ett nummer av Imbibe - fast för två år sedan. Och precis som förra veckans adventdrink är den skapad av Mindy Kucan på Hane Pele i Portland.
Men där Nutty Like a Fruitcake var en julgran av smaker är Winter Daiquiri betydligt mer avskalad. Det är sött, surt, vanilj och kryddpeppar i en jämn balanserad massa. Receptet säger bara "lagrad rom" utan att ange något märke eller någon region. Därför valde jag Doorly's sexåring, som är ganska ny på Systembolagets hyllsortiment, för att testköra den. Resultatet blev verkligen lättdrucket och skulle kunna övertyga även den som annars är livrädd för bruna drinkar, men vill man ha lite mer klös i sin vinterdaiquiri kan man nog med fördel välja en demerara eller en torrare rom av den spanska skolan. Det tänker i alla fall jag göra när jag inte ska dricka den till frukost.


Winter Daiquiri

6 cl lagrad rom
3 cl limejuice
2 cl vaniljsyrup
1 cl pimento dram
1 stänk Angostura Bitters

Skaka med is och sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med lime och kryddnejlikor.

(Recept från Cocktail Virgin Slut.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...