2016-01-31

Forever and Evergreen



Douglas Fir Eau de Vie från Clear Creek Distillery var mitt enda planerade inköp i New York förra våren. Jag hittade den lilla dyra flaskan i ett av credskåpen på Astor Wines och väl hemma igen förblev den oöppnad. Jag ville spara första sippen till jul. Men jag jobbade. Jag tänkte testa den till nyår. Men jag jobbade. Så jag lyfte på korken en vanlig sketen måndag istället.
Det är ett vackert hantverk. Eau de vie gjord på skott från lokala douglasgranar kring Portland. Helt naturligt grön. Och stark. Alkoholhalten klockar in på nästan 48 %. 
Smakmässigt lär dock inte alla bli imponerade. Det är som att dricka en spritindränkt julgran. Och även om det ligger närmast till hands att jämföra drycken med en riktigt robust gin så är den trots allt en eau de vie. Surheten, som får vissa att hata all brandy. är påtaglig och den ger också ett tydligt oljigt intryck. Men om man gör sig besväret att faktiskt få ta i en flaska så har man nog redan en klar bild av vad det är man betalar för. Undertecknad älskar både idén om och smaken av att dricka träd.
Att göra något Martini-ish av Douglas Fir Eau de Vie är kanske inte det bästa sättet att använda den, men jag ville provköra den i avskalad drink och det var så Forever and Evergreen uppstod. Annars kan jag tänka mig - utifrån den övermäktiga smaken - att den fungerar bäst som smaksättare i mindre mängder tillsammans med gin eller vodka. Eller bara rent. Hur man än gör lär det bli en smakupplevelse som inte liknar något annat.


Forever and Evergreen

4 cl Clear Creek Douglas Fir Eau de Vie
1 cl Lillet
1 stänk Regency Juniper & Apricot Bitters

Rör med is och sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med citronskal.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...