2016-02-13

Jump Up and Kiss Me



Här i köket har vi ju som tradition att göra en drink för Alla hjärtans dag, men  till dom blott två Valentine's som passerat under bloggens existens har vi ännu inte lyckats presentera ett tikinummer som passar högtiden. Men om det finns en tikidrink som heter Jump Up and Kiss Me så hör den absolut hemma på Alla hjärtans dag-menyn.
Drinken, som egentligen är uppkallad efter en blomma, hittade jag i Jeff Berry's Potions of the Caribbean och ska enligt författaren funnits i ett reklamblad för Galliano på 60-talet. Och det låter inte orlimligt, för det är verkligen Galliano som spelar huvudrollen här.
Jag kan inte säga att jag har upptäckt en ny favoritdrink. Dels är jag inte superglad i drinkar som mixas lääänge, men framför allt har jag svårt för cocktails som främst handlar om socker. Här gillar jag mötet mellan Galliano och ananas, men sötman är verkligen tung och faller mig inte riktigt i smaken.
Men Jump Up and Kiss Me är trevlig för ögat och vi har alla ett par såna vänner, eller kanske en egen Valentine, som vill sina drinkar söta, lagom komplexa och inte för spritiga. Då är detta en perfekt bjuddrink medan du själv sippar på en Zombie.


Jump Up and Kiss Me

4 cl gyllene Barbadosrom
4 cl Galliano
4 cl ananasjuice
1 cl Apricot Brandy
1 cl citronjuice
1 äggvita

Mixa med 2 dl krossad is på hög hastighet i 45 sekunder och häll upp i en stor cognacskupa.

(Recept från Potions of the Caribbean,, Jeff Berry, 2013.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...