2016-03-10

Macadamia Nut Chi Chi



Trots att jag älskar kokos är Piña Colada en av dom tristaste drinkar jag känner till. Den är för söt, för stor, för endimensionell och jag får huvudvärk av den. En Chi Chi är en Piña Colada på vodka och det låter knappast roligare, men å andra sidan går det ner så ofantligt mycket ananasjuice i dom båda att du ändå inte känner av spritbasen. Men...
För ungefär ett år sedan köpte jag en flaska macadamianötlikör från Trader Vic's utan att ha haft så mycket kul med den sedan dess. Det kryllar helt enkelt inte av recept på macadamianötdrinkar, men i Beachbum Berry Remixed råkar det finnas en Macadamia Nut Chi Chi som jag nästan motvilligt mixade ihop härom veckan.
På dom flesta plan är det fortfarande en Piña Colada vi har att göra med. Den saknar citrus, den är enorm och den har en brain freeze-effekt, men tillskottet av den lätt smöriga macadamianöten ger den trots allt ett visst djup och gör den betydligt mer spännande än båda sina föregångare. Att den dessutom ska vara en hawaiisk twist på Chi Chi på 60-talet bidrar med en extra tropisk aura.
Inget jag kommer dricka varje helg, men nästa gång jag vill ha en drink som är så matig att man kan hoppa över middag - då väljer jag den här.


Macadamia Nut Chi Chi

6 cl vodka
3 cl macadamianötlikör
3 cl Coco Lopez Cream of Coconut
12 cl ananasjuice

Mixa med rikligt med iskuber till önskat slushig konsistens och häll upp i ett rymligt highballglas.

(Recept från Beachbum Berry Remixed, Jeff Berry, 2010.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...