2016-03-17

Marrakesh Daiquiri



Jag älskar obskyra livsmedel och kan betrakta dom i butik som om jag var på Louvren. Men jag bor i en sörmländsk småstad och utöver en trevlig liten thailivs begränsas utbudet av dessa varor till en stor svensk kedja på tre bokstäver. Åren efter millennieskiftet blomstrade affären av spännande hyllmeter som idag har krympt till nästan ingenting. Känns det som. Eller så handlar det bara om att couscous inte längre ter sig särskilt exotiskt och ketjap manis står bland övrig soja.
I vilket fall står en stackars hyllspalt kvar med obekanta burkar uppdelade efter amerikanskt, asiatiskt, mellan östern och, eh, finskt. Det senaste jag fick med mig hem från mellanösternsektionen var en burk dadelsirap. Och det kanske inte kvalar in som obskyrt, men det är i alla fall något jag inte provat förut.
Vad den än egentligen är tänkt att användas till så går den fint ner i en daiquiri. Den smakar mycket mer dadel än vad etiketten ger sken av och blir lite för kraftfull som ensam smaksättare, men lika delat med en neutralare sötning och några kryddiga bitters flyger den daiquirin direkt från Havana till en hektiskt marockansk marknad.


Marrakesh Daiquiri

3 cl kubansk guldrom
2 cl mörk jamaicansk rom
2 cl limejuice
1 cl dadelsirap
1 cl råsockerlag
1 lätt stänk Bitter End Moroccan Bitters

Skaka med is och sila upp i ett kylt cocktailglas.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...