2016-07-05

Snoop Lion



Snoop Lion har ingen koppling till en viss välkänd rappare som antog samma namn till sitt reggaeprojekt. Det vågar jag påstå för att det inte stämmer överens med tidslinjen. Annars vet jag i princip ingenting om den här drinken mer än att den härstammar från New York 2012. Det är ett sånt där halvanonymt recept som man bara trillar över när man slösurfar på Kindred Cocktail på en lunchrast.
Jag ville testa den för att den helt enkelt bygger på smaker jag gillar och kändes som ett bra exempel på modern tiki. Men, stilla min lever, den är stark på en zombienivå och inte helt lätt att dricka sig igenom. Jag trodde att passionsfrukten och likören skulle jämna ut alkoholbrännan, men det var inte tillräckligt.
Snoop Lion har visserligen funk (har vi en bra svensk motsvarighet till funk?) från högprocentiga Smith & Cross och arrak, och i grund och botten ligger bra smaker och skvalpar, men den ter sig lite torr och platt. Lite mer sötma, lite mer lime, någon krydda eller bitters... Jag saknar det lilla extra som balanserar upp andra monsterdrinkar som 151 Swizzle eller ovan nämnda Zombie.
Nä, även om Snoop Lion blev snällare i takt med att isen smälta så föll den inte mig i smaken. Men för din skeptiska vän som tycker att drinkar är ett slöseri med fylla så har du något att bjuda på här.


Snoop Lion

6 cl Smith & Cross
2 cl vit grapefruktjuice
2 cl passionsfruktsyrup
1 cl limejuice
1 cl maraschino
1 cl bataviaarrak 

Skaka med krossad is och häll upp osilat i ett dubbelt rocksglas.

(Recept från Kindred Cocktails.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...