2016-07-13

You Tarzan


Sommaren behöver en signaturdrink. I år kom den tidigt till oss. För ungefär ett år sedan, kan man säga,
I slutet av förra sommaren köpte jag en billig påse rostade kokosflingor ur Nettos oförutsägbara överraskande sortiment och visste att jag skulle koka en orgeat-ish syrup på dom. Och jag visste att jag skulle blanda en Mai Tai-inspirerad banandrink av det. Men Bols Banana (god bless) höll inte måttet, drinken blev aldrig klar och halva påsen kokos har stått i skafferiet sedan dess.
Lagom till årets sommar beställde jag hem Giffards hypade Banane du Bresil och fått en helt ny bananvärld öppnad för mig. You Tarzan blev mindre barnkalasig och precis så god och fyllig som jag hade tänkt mig från början. Det kommer slinka ner par stycken under semestern som jag nu kan börja ana vid horisonten.
Rostad kokosorgeat, ja? Busenkelt. Följ ditt vanliga recept på orgeat (jag vet hur jag gör), men byt ut strösockret mot rårörsocker och ersätt mandlarna med motsvarande mängd rostade kokosflingor. Rostar du dina egna kokosnötter? Ännu bättre! Men glöm inte apelsinblomsvattet. Jag antar att det är det som skiljer en orgeat från en vanlig syrup. Eller? Det blir godare så i alla fall.


You Tarzan

3 cl Appleton 12 year
3 cl El Dorado 12 year
3 cl limejuice
1½ cl rostad kokosorgeat
1½ cl Giffard Banane du Bresil
1½ orange Curaçao

Skaka med is och häll upp osilat i en tikimugg. Garnera med en orkidé.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...