2016-10-18

Blue Dolphin



Jag forsätter skylla dom långa bloggpauserna på mitt nyckelbensbrott. Det håller ett tag till. Det är fortfarande svårt att skaka en drink. Jag har provat med vänsterhanden och slutade med en White Lady över hela köket. Men det finns ju andra sätt att blanda drinkar som jag lätt glömmer bort.
En draja innan maten och Manhattan efter - det fixar jag. Och jag uppskattar verkligen en fin rörd cocktail, men som hemmablandare är det inte riktigt min kategori. Det funkar ibland, men oftast inte. Jag beundrar dom som bemästrar den här konsten. Men med en mitella och armen i ett stabilt 90-gradersläge har det gått bättre än någonsin att röra en drink. 
Blue Dolphin är en av få 80-talsdrinkar som finns med i Beachbum Berry Remixed. Och 80-talet märks av; det handlar inte så mycket om hur ingredienserna passar ihop, bara dom låter snygga tillsammans. Men hur orimligt det än låter så faller det väl ut med den här lilla drinken. Den har faktiskt blivit en av mina guilty pleasures som jag blandar ganska ofta utan att våga säga det till någon.
Förresten. Blue Dolphin ska enligt receptet faktiskt skakas. Men vi vet ju att en sprit-rakt-igenom-drink enligt alla gängse normer bör röras. Även om det är en illblå vodkadrink. Det är dessutom bra för min arm och det smakar skitgott. 


Blue Dolphin

3 cl vodka
3 cl torr vermouth
1½ cl kokosrom
1½ cl blå curaçao

Rör med is och sila ner i ett cocktailglas. Garnera med en apelsinskiva... eller ett apelsinskal, va?

(Recept från Beachbum Berry Remixed, Jeff Berry, 2009.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...