2016-12-11

Tiki Holiday Countdown: Kalikimaka Cocktail



Tredje advent redan? Det är ju vansinnigt. 
Precis som Krampus Swizzle häromsistens är Kalikimaka Cocktail ett sånt där recept från bloggosfären som jag haft på min att-göra-lista flera jular som som prioriterats bort för att jag har varit lite skeptisk.
Tiki Lounge Talk är kul som kuriosablogg, men det är inte platsen att surfa till för lockande drinkar (eller en snygg layout). Och med så mycket kryddad rom och kanelsyrup trodde jag att Kalikimaka Cocktail skulle vara på tok för söt och äpplepajig. Ack, så fel jag hade. Visst smakar den krydda och äpple, men på ett mycket mer balanserat och sofistikerat sätt än man väntar sig.
Äpplejuice är faktiskt den rekommenderade nödlösningen. Egentligen ska man använda mulled cider - alltså ciderversionen av glögg, typ. Men jag föreställer mig att det resulterar i för mycket av allt. Välj istället en inte så söt äppeljuice av sån där grumlig lyxig karaktär och detta blir en riktig toppendrink. Jag lovar. Mele kalikimaka!


Kalikimaka Cocktail

4 cl Sailor Jerry Spiced Rum
2 cl The Kraken Black Spiced Rum
6 cl äppeljuice
2 cl kanelsyrup
1 cl limejuice
1 stänk Angostura Bitters

Skaka med is och sila ner i ett martiniglas (ett stort martiniglas). Garnera med en kanelstång.

(Recept från Tiki Lounge Talk.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...