2016-12-22

Where Snowmen Never Melt



Jag sa ju att att vi inte skulle ses igen förrän dan före dopparedan, men med så lång tid mellan fjärde advent och själva julafton kan jag inte långa bli att slänga in en bonusdrink. Och nu ska vi hålla det enkelt och okomplext. Den som gillar långa vodkadrinkar ska få sitt även i juletid.
Saffranspannacotta med hjorton är en favoritdessert som jag alltid brukar göra vid den här tiden på året och just den smakkombinationen ville jag få in i en drink... till exempel med en orgeat och finsk bärlikör.
För en gul och fin orgeat slänger du bara ner ett paket saffran i uppkoket om du följer det här gamla receptet. Vilken vodka du använder bestämmer du själv, men jag måste ge en shout out till Norvegia. Den är ren, len och frisk som glaciärvatten och har blivit min nya favoritvodka. Jag brukar köpa den i Polen, men jag hoppas att den blir tillgänglig på Systembolaget snart.
Ska vi smakanalysera Where Snowmen Never Melt då? Mandel, saffran, hjortron... min sambo säger Zingo, men jag håller inte med... nej, det finns inga överraskningar här. Alla drinkar behöver inte överraskningar. Dom behöver bara vara goda.
Skål och, eh, gul jul!


Where Snowmen Never Melt

5 cl vodka
2 cl citronjuice
2 cl saffransorgeat
1 cl Lapponia Lakka
5 cl sodavatten

Skaka allt utom sodavattnet med is och sila över iskuber i ett collinsglas. Toppa med sodavatten och rör om lätt.

(Eget recept.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...