2017-03-31

Canton Grog



Hej internet! Nu är det över en månad sedan det skrevs något i bloggen och det är helt enkelt för att jag inte druckit en droppe alkohol under min Whole30-månad, men för att arkivet inte ska gapa tomt under mars månad tänkte jag lägga ut en drink jag drack innan jag påbörjade dieten.
Five Spice är en intensiv kinesisk kryddmix som i väst främst gjort sig känd som en nyckelingrediens i char siu. Dom fem kryddorna kan variera brett, men stjärnanis, fänkålsfrö, kanel, sichuanpeppar och nejlika utgör den vanligaste blandningen. Och det är den vi ska använda här. 
Det kanske inte låter självklart att dricka alla dom här kryddorna tillsammans, men när Canton Grog är blandad och klart tänker man mer på chaite än på grillmarinad. Och kanske tänker man lite på jul och pepparkakor.
Och som så många andra flerstegscocktails börjar även denna östasiatiska tikidrink vid spisen.


Five Spice Syrup

2¼ dl socker
2 dl vatten
2 tsk sichuanpepparkorn
2 tsk fänkålsfrön
2 stjärnanis
1 tsk nejlikor
1 kanelstång

Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm under omrörning tills sockret är upplöst. Sjud i fem minuter och låt svalna under lock. Sila av lagen och förvara kylskåpskallt i glasburk.

Hur länge håller sig lagen? Ingen aning.


Canton Grog

6 Denizen Merchant's Reserve
2 cl limejuice
2 Five Spice Syrup
1 cl vit grapefruktjuice
1 stänk Angostura Bitters

Skaka med krossad is och häll upp osilat i ett dubbelt rocksglas. Garnera med en orkidé.

(Eget recept.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...