2017-04-13

Calvaire Cocktail


Hello y'all! Jag har inte glömt er eller anslutit mig till IOGT-NTO (inget fel på IOGT-NTO, jag har bara inte anslutit mig till dom). Däremot är min Whole30-diet över och jag kan blanda drinkar igen. Till mig själv!
Calvaire Cocktail mig långfredagsdrink 2017. Det är lite svårt att hitta rätt drinkar till den här högtiden och egentligen är det inte mer än namnet som anspelar till påsk.
Cububepeppar? Den är  fantastisk i rätt sällskap. Här kombineras den med mandarin och det prickar helt rätt. Själva lagen gör du med 5 msk lätt stötta cubebepeppatkorg, 1 dl vatten och 1 dl socker. Koka upp och svalna under lock. Sila och släng skräpet, Smakar skarpt. Ta det försiktigt.
Calvaire Cocktail smakar ganska tungt och namnet syftar ju främst till kullen där Jesus korsfästes. Men Calvaire är också titeln på en jävla bra belgisk skräckfilm från cirka millenieskiftet. Bara så ni vet. Se den!


Calvaire Cocktail

3 cl cognac
2 cl Mandarine Napoleon
1½ cl klementinjuice
1½ cl limejuice
3 barskedar cubebepepparsyrup
2 barskedar sockerlag
1 stänk Angostura Bitters
4 cl champagne

Blanda allt utom champagne i en shaker och skaka med is. Sila ner i ett  cocktailglas och toppa med champagne. Garnera med klementinskal.

(Eget recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...