2017-08-30

Sherry Longboard




Sherry.
Inte mitt tryggaste område. Jag använder det i kinesisk matlagning och tapasrätter. Till det sistnämnda hamnar lite i glaset också. Jag har förstått att amontillado är tyngst och smakrikast och favoriserades av Edgar Allan Poe, och söta Bristol Cream är ett engelskt påhitt som man toppar sin Fog Cutter med. I övrigt är jag ute på okända vatten.
Sherry Longboard från Tiki Drinks av Modern Tiki blir min inkörsport till amontilladodrinkar för att den är så enkel. Tre ingredienser och det behövs inte ens en shaker.
Jag uppskattar verkligen drinkar som kombinerar mycket smak med låg alkoholhalt. Sherry Longboard är en sån drink. Lite räcker långt.
Det finns lite honungstoner i sherryn och dom träder verkligen fram på ett härligt sätt tillsammans med ananasen. Att göra drinken på superfärskpressad juice är ett gott råd.
Det här var kul! Mer sherrytiki, tack!


Sherry Longboard

6 cl amontillado sherry
6 cl ananasjuice
3 cl sockerlag

Blanda med krossad is i ett collinsglas och rör om ordentligt.

(Recept från Tiki Drinks, Nicole Weston & Robert Sharp, 2015.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...