2016-12-30

Death at the Savoy



Vi kör igång direkt med det där som är viktigast vid varje årsskifte... Årets album 2016:
2. A Moon Shaped Pool - Radiohead
2. Bottomless Pit - Death Grips
2. Jumping the Shark - Alex Cameron
...och Frank Ocean, PJ Harvey, Yung Lean, Nicolas Jaar, Beyoncé, Nick Cave and the Bad Seeds, Chance the Rapper, Swans och, för guds skull, en livebox md Kate Bush! Med flera! 2016 var ett bra år och det är så många som trängs på andraplatsen att det känns omöjligt att lyfta fram en förstapristagare. 
Och här är min nyårsdrink: Death at the Savoy. Inte alls min skola av cocktails, men mina egna försök gick så käpprätt åt skogen i år att jag var tvungen att hitta nåot nytt i sista sekunden. Receptet kommer via Cocktail Virgin Slut från ett cocktailspecial från Food & Wine och beskrivs som en hybrid mellan Corpse Reviver #2 och Death in the Afternoon. Och det är inget fel med den här, ska ni veta. Lätt, elegant och lite bubblig, som en nyårsdrink ska vara, och är ytterligare ett bevis på att gin och triple sec kan kombineras in i oändlighet även om jag mest blandar en White Lady. 
Tack för allt, inklusive nyckelbensbrott och  två månaders sjukskrivning, 2016! Skål och välkommen 2017!


Death at the Savoy

absint
3 cl gin
3 cl Cointreau
2 cl citronjuice
4 cl torrt mousserande vin

Skölj ett kylt cocktailglas med absint. Skaka gin, Ciontreau och citronjuice med is och sila ner i det sköljda glaset. Toppa med mousserande vin och arnera med ett citronskal.

(Recept från Food & Wine.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...